کد خبر : 24937
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
215 بازدید بازدید

فاطمه(س)، نمادی بارز از حق طلبی

فاطمه(س)، نمادی بارز از حق طلبی

نیمه شب سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری، سکوتی پرمعنا کائنات را درهم گرفت. خانه‌ای بر روی زمین آرامش مادرانه اش را از دست داد و ستون مهربانی‌هایش لرزید. در روی زمین در سرزمینی که از خوبی‌ها  بویی نبرده بودند و در میان مردمانی عجیب که دانسته وندانسته ظلم بر حق می‌کردند، خانه‌ای بود که

نیمه شب سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری، سکوتی پرمعنا کائنات را درهم گرفت. خانه‌ای بر روی زمین آرامش مادرانه اش را از دست داد و ستون مهربانی‌هایش لرزید. در روی زمین در سرزمینی که از خوبی‌ها  بویی نبرده بودند و در میان مردمانی عجیب که دانسته وندانسته ظلم بر حق می‌کردند، خانه‌ای بود که به شکل و سیاق خانه‌های آن دوران، دری چوبی داشت، دری که آتش گرفت و آتش آن به پهنای روزگار ماندگارشد .در آن خانه ، خانواده ای سکونت داشتند که علاوه بر رگ وریشه پیامبری، خوی وخُلق انسانیت شان تمام تاریخ جهان را نامدار کرد و آن خانواده  مادری داشت که زن بودنش و یکه تازی‌های جرات وجسارتش زبانزد عالم شد. هرچند ستمی‌که با رفتارهای نابخشودنی برخی همراه بود، سبب شهادت مادر آن خانه شد  و غم و اندوهی ماندگار بر دل پیروانش  باقی گذاشت که تا ظهور مهدی(عج) طعم انتظار انتقام از ناکسان آن تاریخ باقی خواهد ماند، اما این مجال قصد دارد در کنار بزرگداشت آن غم، به ابعاد شخصیتی و الگوگیری آن زن که دختر نبی اسلام (ص) بود ،بپردازد.فاطمه (س) نه تنها برای دوران ظهور اسلام که دختران وزنان را نادیده می‌انگاشتند و از حق زندگی محروم می‌ساختند الگویی جامع و کامل بود. بلکه برای اکنونِ اسلام معاصر که احکام ثانویه اش را مردانه حکم می‌کنند، اسوه‌ای بی مثال است ،که باید زنان برای احقاق حقوق شان و دسترسی به داشته‌های شان از برابری خلقت خداوند،  به وی و چگونه زیستنش رجوع کنند.ظهور اسلام با عصری همزمان شد که دختران را زنده به گور می‌کردند و آنانی هم که از این ستم رهایی می‌یافتند حق حضور در اجتماع و فعالیت‌های زندگی وفرهنگی نداشتند. در آن آشوب مردپرستی و مرد سالاری بود که پیام آور خوبی‌ها و قاصد مهربانی‌های خدا – رسول اکرم(ص)- فرزند دخترش را با حفظ مفاهیم اعتقادی اش به حضور در جامعه فراخواند تا زنان هم بتوانند هم پای مردان از اختیار و اراده در زندگی شان بهره ببرند . اینکه زنان توانستند در کنار مردان درمناسبت‌ها ،  جنگ‌ها و مناظره‌های آن زمان حضور داشته باشند حقی بود که محمد(ص) با فراگیری از وحی الهی آن را دوباره به زنان یادآوری نمود. از پس همان آگاهی‌ها و بازسازی حقوق زنان که در جوامع عرب از بین رفته بود، فاطمه (س) با حفظ شخصیت زنانه و تعهدات مادرانه به حضور در جامعه وتبیین ابعاد حق و حقانیت می‌پرداخت، آن قدر که پس از رحلت پیامبر اکرم و ظلمی‌هایی که بر همسرش علی (ع)شد، با حضوری پر صلابت و صدایی رسا که آهنگ جرات و جسارت خدایی داشت بر ظالمان می‌تاخت و با یاد خدا حق را نشان می‌داد . حس حق گویی ، درایت و تدبیر  فراقهرمانی فاطمه (س)آن حد بود که چاره ای جز ضربه زدن به جسم اش را نداشتند تا از این طریق وی را به سکوت وادارند و به ستم وجاه طلبی خود ادامه دهند.فاطمه آن روزها به قیام زنانه برخاست تا امروز زنان بتوانند در کنار آموزه‌های دینی و ملی در اجتماع حاضر شوند و سکان دار امور مدیریتی و سیاستگذاری شوند. در دین اسلام مگر مهم تر از ولایت هم داریم که یک زن آن را حق طلبی کرد. بی‌گمان باید بیشتر از این‌ها به مولفه‌های دینی آن دوران پرداخت تا بیشتر از این با محدودیت‌های جنسیتی بر ریشه دین تیشه نزد. امروز قرن‌ها قرن از آن وقایع می‌گذرد اما هنوز که هنوز هست زنان نتوانستند به برابری در جوامع – بالاخص جوامع اسلامی‌که داعیه حق طلبی و عدالت دارند- و تصمیم‌گیری‌ها دست پیداکنند. در این میان ایران از نظر مشارکت زنان در مناصب مدیریتی و اجتماعی وضع مطلوبی ندارد؛ زیرا در مقیاس‌هایی همچون: نسبت درصد کرسی‌های پارلمانی در اختیار زنان، نسبت درصد زنان مدیر در مجموعه مدیران کشور، نسبت درصد زنان متخصص و حرفه ای در مجموعه دانشگاهیان واعضای هیئت علمی‌متخصص کشور و… حضور بانوان و مقیاس دسترسی شان به ساخت قدرت ، بسیار ضعیف است.این مسئله یا جنبه دینی دارد یا جنبه ملی. در بحث دینی مثالی واضح تر و خوش رنگ تر از فاطمه سلام الله علیها وجود ندارد که برای حضور زنان در اجتماع گوشزد مسئولین امرشود ودر بحث ملی هم تاریخ کهن ایران نشان می‌دهدکه  زنان هماره در کنار مردان، خوبی‌ها و قهرمانی‌ها را رقم زده اند، بنابراین استدلال فعالان این عرصه که خواهان حضور بیشتر زنان در منصب‌های اجتماعی و مدیریتی هستند اندیشه بدگمانی نیست، چه بسا پر محتوا ، سازنده و باعث پویایی هم باشد. زنان، این گروه عظیم اجتماعی از آنجا که ارتباط موثری با گروه‌های اجتماعی جامعه دارند، علاوه بر وظایف شخصی و خانوادگی، نقش بسیار حساس و تعیین‌کننده‌ای در فعالیت‌های اجتماعی دارند. به همین دلیل کشورهایی که در مسیر توسعه سازنده قرار دارند به این مهم پی برده‌اند که ضرورت ایجاد جامعه سالم در گرو وجود زنان فعال و موثر در جامعه است. در پایان فاطمه (س) را از بیان دکتر شریعتی بازگو خواهم کرد: وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود.مظهر یک دختر در برابر پدرش،مظهر یک همسر در برابر شویش،مظهر یک مادر در برابر فرزندانش،مظهر یک زن مبارز و مسئول در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش،وی خود یک امام است…یاد فاطمه سلام الله علیها گرامی‌و راهش پر رهرو باد.

 

مردم سالاری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

یادداشت

کاکتوسکده هنرستان کشاورزی جنت رشت تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب